Hyväksynkö kuolemanrangaistuksen?

Mooseksen laki voidaan jakaa neljään osaan:

  1. Siviililaki: Israelin kansalaisten oikeudet ja velvollisuudet
  2. Sotalaki: säädökset sodan varalle
  3. Seremonialaki: lait leeviläisestä pappeudesta, temppelipalveluksesta, uhreista, uskonnollisesta puhtaudesta, jne.
  4. Moraalilaki: kymmenen käskyä, jotka sisältyvät rakkauden kaksoiskäskyyn ”Rakasta Herraa sinun Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi”

Siviili- ja sotalaeissa on säädetty kuolemanrangaistukset monista eri rikoksista ja viholliskansoille. Jumala käski paikoitellen tappaa viholliskansaan kuuluvat lapsia, naisia ja vanhuksia myöten, mikä tuntuu nykyajan ihmisestä hyvin raa’alta lailta. On kuitenkin otettava huomioon, että näiden kansojen miehet ja naiset uhrasivat omia lapsiaan epäjumalille ja harjoittivat muutenkin mitä hirveimpiä syntejä. Oli parempi tuhota ne kansat kokonaan kuin antaa niiden jatkaa hirvittäviä tekojaan. Jos lapset olisi jätetty eloon, olisi heistä tullut pahempia kuin vanhemmistaan. Siihen aikaan, kun näitä lakeja sovellettiin, oli tapana myös verikosto, joten jos siltä haluttiin välttyä, oli surmattava koko suku tai kansa. Samalla tavalla toimivat myös ne Israelin viholliset, jotka Jumala käski surmata.

Siviililaeissa oli säädetty kuolemanrangaistus monista eri synneistä kuten aviorikoksesta, homoseksuaalisuudesta ja siitä, että joku vietteli kansaa palvelemaan epäjumalia elävän Jumalan sijasta. Jos perheessä oli joku, joka syyllistyi näihin rikoksiin, oli muiden perheenjäsenten ensimmäisenä oltava heittämässä kivillä rikokseen syyllistä perheenjäsentään. Tällainen rangaistus tuntuu nykyään kohtuuttomalta ja raa’alta eivätkä kovin monet kristityt olisi valmiita tottelemaan lain määräystä tässä asiassa.

Samoin ajattelen itsestäni: jos perheenjäseneni olisi syyllistynyt rikokseen, josta rangaistuksena on kuolema, en suostuisi surmaamaan häntä, enkä tarkemmin ajateltuna ketään muutakaan. Kannattaisin sen rikokseen syyllisen henkilön karkottamista pois pyhien yhteydestä ja kansan keskuudesta, mutta en hyväksyisi kuolemanrangaistusta. Uuden liiton ohjeet tuntien, pidän näitä Mooseksen lain kuolemanrangaistuksina hyvinä esikuvina sen suhteen, miten seurakunta tulisi puhdistaa syntisistä ja jumalattomista, niin että ”taivaaseen” ei pääse mitään epäpyhää tai saastaista. Muutoin en pidä kovin oikeamielisenä rikollisten tappamista kaikissa niissä tapauksissa, joista Mooseksen laki on säätänyt kuolemanrangaistuksen.

Minun on kuitenkin tunnustettava, että tähän päätökseen vaikuttaa saamani kasvatus ja tieto uuden liiton järjestyksestä, jossa Mooseksen siviililakia ei tarvitse tai edes tule enää noudattaa. Jos olisin elänyt Mooseksen ja Israelin kuningasten aikana, olisin saattanut ajatella asioista toisin ja suostua kuolemanrangaistuksiin, mutta koska en voi tietää sitä, miten olisin reagoinut, on tämän pohdiskelu turhaa. Sen vain tiedän, että omatuntoni ei sallisi nykyisenä aikana kaikkien syyllisten surmaamista, jos Mooseksen lain kuolemanrangaistukset olisivat vielä voimassa ja käytössä.

Olen kuitenkin taipuvainen hyväksymään kuolemanrangaistuksen nykyisessä lainsäädännössä selvissä sarja- ja terrorimurhissa, joissa tekijä saadaan kiinni verekseltään. Paavalikaan ei tuominnut esivallan miekan käyttöä, kun esivalta toimi hyvien suojelemiseksi pahoja vastaan. (Room 13:1ss.) Näin ollen, jos esivalta käyttäisi nykyään kuolemanrangaistusta selvissä tapauksissa, en vastustaisi sitä, mutta epäselvissä tapauksissa, joissa on erehtymisen vaara, pidän elinkautista vankeutta ilman mahdollisuutta ehdonalaiseen vapauteen parempana vaihtoehtona.

Kuolemanrangaistus ei itsessään saisi olla vastoin kristityn oikeudentajua, koska Jumala on säätänyt kuoleman rangaistuksena Adamin tekemästä synnistä hänelle ja hänen jälkeläisilleen. Jumala on ankara tuomioissaan, mutta valittuja kohtaan hän on hyvä ja armollinen. (Room 11:22) On muuten merkillistä, että monet kristityt tuomitsevat kuolemanrangaistuksen maallisessa oikeudenkäytössä, mutta hyväksyvät ikuisen piinahelvetin. Eikö maallisen oikeuden määräämän kuolemanrangaistuksen pitäisi olla vähemmän väärämielinen kuin kuviteltu Jumalan säätämä ikuinen kärsimys lyhyen ajan kestävästä synninteosta?

Itse asiassa kuolemanrangaistus on tapa, jolla Jumala puhdistaa maailman syntisistä ja synnistä. Hän on tehnyt sen jo kerran Nooan aikana, kun hukutti silloisen maailman vedenpaisumuksessa. Herra on tekevä sen toistamiseen, kun hän surmaa pahat ihmiset tulella, jotta jäljelle jäävät vanhurskaat voisivat elää ikuisesti vapaana synnistä ja syntisistä. Tähän liittyy tietysti vielä se, että me muutumme Kristuksen kaltaisiksi hänen tulemuksessaan, jolloin vanhurskaat eivät tee enää syntiä, ja niin kuolema on ikuisesti voitettu.

On hyvä muistaa meidän herramme Jeesuksen sanat koskien hänen toista tulemustaan. Jeesus vertasi sitä aikaa Nooan ajan ihmisten pahuuteen ja Sodomaan sekä Gomorraan, jotka herra tuhosi tulella näiden harjoittamien syntien vuoksi. (Luuk 17:26-30) Se rangaistus, joka silloin kohtasi tottelemattomia ihmisiä, oli kuolema. Se sama rangaistus on oleva kaikkien niiden osa, jotka eivät ole kuuliaisia Jumalan pojalle Jeesukselle. (Joh 3:36)

Aamen, tule Herra Jeesus!

Miten sinä olisit toiminut? Miten luet?

Mooseksen lain mukaan vanhempien piti tappaa tai tapattaa oma poikansa, jos tämä oli juomari ja irstailija, avionrikkoja tai homoseksuaali tai harjoitti noituutta ja palveli vieraita jumalia. (5Moos 21:18-21; 18:9-11; 3Moos 20) Jos olisit elänyt Mooseksen aikana, niin olisitko ottanut ensimmäisenä kiven käteesi, kun ”seurakunta” oli kivittämässä sinun lastasi kuoliaaksi vai olisitko yrittänyt estää kivityksen ja puhunut järkeä (armon sanoja) ”juutalaisille”?

Jeesus ei kivittänyt aviorikoksesta kiinni saatua naista vaan antoi hänelle anteeksi. (Joh 8:1-11) Jumala ei tappanut Daavidia aviorikoksesta vaan antoi hänelle anteeksi. (2Sam 12:13) Jeesus puhui koston laista sellaisella tavalla, että ei pitänyt oikeana sen käskyjen noudattamista. Sen sijaan, että olisi vaadittu ”silmä silmästä, hammas hampaasta ja henki hengestä”, neuvoi hän kääntämään toisen posken sille, joka riitaa haastaa ja tekee vääryyttä sinua vastaan. Koston ja vihan sijasta tulisi rakastaa jopa vihollistaan. (Matt 5:38-48)

Onko siis niin, että Jeesus ei hyväksynyt Mooseksen lain käskyjä näiltä osin, kun ei suostunut niitä noudattamaan? Miksi Jumala ei itse noudattanut tappokäskyä Daavidin (ja monen muun) kohdalla vaan antoi anteeksi?

Mooses käski tappaa miekalla ne, jotka olivat palvoneet kultaista vasikkaa hänen ollessaan vuorella Herran enkelin kanssa. (2Moos 32:25-35) Olisitko tappanut miekalla oman perheesi jäseniä ja sukulaisiasi tai ystäviäsi? Kirjaimellisesti? Vai oliko tämä kohta yhtenä muiden vastaavien kohtien kanssa pelkkää esikuvallista Jumalan sanan ilmoitusta, jotta hengelliset ymmärtävät sen kautta olevansa kyvykkäitä paljastamaan keskuudestamme ne, joissa Jumalan henkeä ei ole: jumalattomat paljastuvat seurakunnan kokouksessa ja Jumalan lapset paljastavat heidän sydäntensä salaisuuksia? Jumalan lapset aistivat ja tuntevat sen, onko joku toinen Jumalan hengestä vai ei.

Miten luet Raamattua? Miten ymmärrät sanoman? Mikä on se miekka, joka lähtee valkoisen hevosen selässä istuvan suusta ja lyö pakanakansoja? (Ilm 19:11-21) Mikä on se tulinen miekka, joka vartioi elämän puun tietä? (1Moos 3:24) Mikä on se miekka, joka tunkee lävitse sydämeen asti ja paljastaa sydämen salaisuudet ja tuomitsee meidät tekojemme mukaan? (Hebr 4:12-13) Mikä on se tuli, joka lähtee Jeesuksen kristuksen todistajien suusta ja tuhoaa vastustajat? (Ilm 11:5) Se miekka on Jumalan sana ja Jumala on antanut sen lapsilleen hengellisen sodankäynnin aseeksi.

Jos käytät Jumalan sanan miekkaa pyhän hengen johdossa, niin kukaan ei voi pitää puoliaan sitä viisautta ja henkeä vastaan. (Apt 6:10) Totuuden sana on lopulta voittava hengellisen sodan valheen henkiä vastaan, jotka pitävät tiedon avaimia hallussaan, sillä väärille on uskottu Raamatun kirjoitukset ja niiden opetus Herrasta luopuneissa uskovien yhteisöissä. Jumalan sana paljastaa heidän mielettömyytensä ja Babylonin järjettömän mysteeriuskonnon, kolmiyhteisen epäjumalan palvomisen. Katolisessa uskossa olevat ovat niitä, jotka ovat aina vainonneet ja tappaneet Jumalan lapsia, koska me erotamme sen, mikä opetus on Jumalan hengestä ja mikä on riivaajista. Me tunnemme myös muut Herran omat sen sanan ja hengen kautta, joka meissä asuu.

Mainokset

Tietoja kristinusko

Uskon Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan ja meidän Herraamme, ja meidän Isäämme Jumalaan, niin kuin Raamatussa on kirjoitettu.
Kategoria(t): Helvetti, Vastauksia kysymyksiin, Yleistä kristinuskosta. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s