Tarve uskoa Jeesukseen

Jotkut kristityt luulevat, että ateistit tai agnostikot kääntyvät kristityiksi, jos heidät saa vakuutetuksi evoluutioteorian tai alkuräjähdys uskomuksen virheellisyydestä. Tämä ei pidä paikkaansa. Vaikka voisit osoittaa evoluutioteorian virheelliseksi, niin ateisti tai agnostikko ei hyväksy perustelujasi, vaan jatkaa siihen uskomista, koska muutakaan vaihtoehtoa ei luomisen lisäksi ole esitetty. Vaikka saisit ateistin tai agnostikon tunnustamaan, että big bang teoria perustuu puhtaasti uskoon ja mielikuvitukseen, niin et saa häntä silti uskomaan luomiseen. Tai jos joku uskoisikin luomiseen, ei hänen tarvitse silti kääntyä kristityksi. Tuskinpa kovin moni kääntyy kristityksi sen vuoksi, että huomaa evoluutio- ja alkuräjähdysuskon olevan virheellinen?

Jos ihmisellä ei ole synnin tuntoa, niin hän ei tarvitse Jeesusta. Jos hänellä ei ole mitään henkilökohtaista tarvetta kohdata Kristusta, ei hän suostu uskomaan Herraan, vaikka Jeesuksesta mitä tahansa todistettaisiin. Jos joku ei tahdo elää ikuisesti, niin häntä puheet kuoleman jälkeisestä elämästä tai ylösnousemuksesta eivät kiinnosta. Jos ihmisellä ei ole tarvetta uskoa Jeesukseen, niin häntä on mahdoton saada uskomaan.

Jotta joku voisi uskoa Jeesukseen, täytyy hänessä syntyä tunto synnistä ja tarve saada syntinsä anteeksi. Niin kauan kuin ihminen ei tiedosta tai tunne syntejään, eikä koe syyllisyyttä, ei hänellä ole mitään halua uskoa Jeesukseen. Ateisti ja agnostikko päinvastoin tuomitsevat jyrkästi kristittyjen tavan syyllistää ihmisiä ja kasvattaa lapsiaankin niin, että näiden tarvitsisi tuntea syyllisyyttä asioista, joita Jumalan kieltäjät eivät yleensä syntinä edes pidä.

Ateistit ja agnostikot eivät edes ymmärrä sitä, mitä synti on, puhumattakaan, että heillä olisi tuntoa siitä. Ja vaikka heille selitettäisiin, mitä synti on, eivät he siltikään uskoisi.1 Tarvittaisiin Jumalan tekemä ihme, että he edes harkitsisivat uskomista, mutta sellaista ei tule tapahtumaan. Jumala ei ole pelle, joka tekisi temppuja saadakseen ihmiset uskomaan hänen olemassaoloonsa. Hän on todistanut olevansa olemassa luomalla tämän maailman ja kaiken, mitä siinä on. Muuta todistusta Jumala ei itsestään epäilijöille anna, ja kun he kieltävät kaikin voimin Jumalan todistuksen, niin miten luulet kristittynä voivasi saada heidät uskomaan edes luojaan, Jeesuksesta puhumattakaan?

Ateistit ja agnostikot ovat paaduttaneet sydämensä kivikoviksi, eikä heillä ole tunnonvaivoja. He eivät tunne häpeää eivätkä kadu mitään, tai jos väittävätkin katuvansa, niin eivät sittenkään tarvitse omasta mielestään anteeksiantoa Jumalalta. He eivät ole omasta mielestään voineet rikkoa sellaista vastaan, jota ei ole olemassa, vaan joka on mielikuvituksen tuotetta. Sen sijaan, että he pyytäisivät jotakin tekemäänsä vääryyttä anteeksi Jumalalta, voivat he pyytää sitä anteeksi ihmisiltä, joita vastaan ovat rikkoneet.2 Harvemmin sitä silti näkee tai kuulee, että he edes näin tekisivät. Kotona puolisolleen, ehkä, mutta muuten tuskin koskaan.

Sinulla on siis kristittynä mahdoton tehtävä saada fanaattista evoluutioteoriaan ja alkuräjähdys oletukseen uskovaa ateistia tai agnostikkoa tuntemaan oma syntisyytensä ja saada hänet pyytämään syntejään anteeksi Isältä Jumalalta hänen poikansa Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrin ja veren tuomaan sovitukseen vedoten. Järkiperäinen todistelu ei heille kelpaa ja tunteisiin ei voida vedota, kun omatunto on paatunut ja tunto turta. Vain silloin, kun Jumala kutsuu heitä, on heillä mahdollisuus muuttaa mielensä, mutta mistä tiedät, että Jumala kutsuu heitä?

Älä tuhlaa aikaasi tuulimyllyjä vastaan taistelemalla vaan pyyhi tomut jaloistasi ja mene todistamaan Jeesuksesta niille, jotka kuulevat halulla evankeliumia. Eikö Jeesus opettanut meitä näin tekemään? (Matt 10:7-14)

Viitteet

[1] Synti on väärämielisen pahan himoitsemista, tekemistä, puhumista ja velvollisuuksien laiminlyöntejä. Synti vahingoittaa tekijäänsä (turmelee hänen mielensä ja paaduttaa omantunnon) ja synnin kohteena olevia uhreja, yleensä muita ihmisiä, mutta joskus myös luontoa.

[2] Synti on rikos Jumalaa vastaan, koska se vahingoittaa hänen luomaansa ihmistä tai luontoa väärämielisen teon, laiminlyönnin, sanan tai ajatuksen kautta. Siitä syystä syntiä tulee pyytää anteeksi myös Jumalalta, meidän Isältämme, eikä ainoastaan niiltä ihmisiltä, joita vastaan me olemme rikkoneet.

Advertisements

Tietoja kristinusko

Uskon Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan ja meidän Herraamme, ja meidän Isäämme Jumalaan, niin kuin Raamatussa on kirjoitettu.
Kategoria(t): Dialogi, Luominen vai evoluutioteoria, Yleistä kristinuskosta. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s