Mielen muuttaminen

Mitä mieltä olet ihmisistä, jotka eivät ole valmiita kyseenalaistamaan aiempia näkemyksiään perimmäisistä asioista? He pysyvät aina ennallaan, eivätkä pidä edes mahdollisena sitä, että olisivat erehtyneet. He perustavat näkemyksensä muilta ihmisiltä kuulemiinsa väitteisiin ja uskomuksiin, mutta eivät ota itse selvää asioista. Vaikka he tutkisivat asioita, ottavat he vastaan vain yhdenlaista informaatiota, joka tukee heidän aiempia näkemyksiään. He eivät ole valmiita muuttamaan mieltään mistään asiasta, koska pitävät itseään erehtymättömänä ja ovat niin pahasti omien uskomustensa sokaisemia, että eivät voi tutkia asioita puolueettomasti. Ovatko sellaiset ihmiset kaiken arvostuksen ansaitsevia? Oletko itse sellainen ihminen?

Mitä mieltä olet muslimista, joka pysyy aina muslimina, vaikka näkisi islamin olevan ”väärä uskonto”?

Mitä mieltä olet kristitystä, joka pysyy aina kristittynä, vaikka näkisi kristinuskon olevan ”väärä uskonto”?

Mitä mieltä olet juutalaisesta, joka pysyy aina juutalaisena, vaikka näkisi juutalaisuuden olevan ”väärä uskonto”?

Mitä mieltä olet ateistista, joka pysyy aina ateistina, vaikka näkisi Jumalan olevan olemassa, koska todistusaineisto viittaa vahvasti siihen Jumalan kieltävän näkemyksen sijasta?

Mitä mieltä olet evoluutioteoriaan uskovasta, joka pysyy aina siihen uskovana, vaikka näkisi sen olevan järjenvastainen ja täysin mahdoton teoria ollakseen totta?

Mitä jos sinä olet joku niistä ihmisistä, jotka ovat päättäneet olla aina jotakin tiettyä mieltä asioista, etkä ole valmis muuttamaan mieltäsi mistään, vaikka todisteet puhuisivat aiempaa näkemystäsi vastaan? Jos olet esimerkiksi vannoutunut ateisti tai evoluutioteorian puolustaja ja uskontojen vastustaja, niin tiedät, että et ole valmis muuttamaan mieltäsi, vaikka itse Jeesus kävelisi sinua vastaan ja näyttäisi ristillä saamansa haavat sinulle. Pitäisit sitä näkyä aivojesi tuottamana harhana ja jos kuulisit äänen puhuvan sinulle, niin hakeutuisit hoitoon sen sijaan, että uskoisit Herraan Jeesukseen.

Tietenkin sinä ylpeänä ateistina väität, että uskoisit Jeesukseen, jos näkisit hänet tai kuulisit hänen äänensä, mutta niin ei tule tapahtumaan. Jeesus ei aio näyttäytyä sinulle, sillä hän ei ole ensisijaisesti kiinnostunut siitä, pidätkö hänet totena. Herraa kiinnostaa enemmän se, miten sinä elät elämäsi: teetkö hyvää vai pahaa, elätkö Jumalan tahdon mukaan vai teetkö sitä, mikä on omasta mielestäsi oikein? Jos olet ateisti, niin sinulla on oma arvomaailmasi tai ideologiasi, joka oikeuttaa sinut tekemään, mitä itse tahdot, ja pidät kristittyjen arvomaailmaa (rakkauden käskyä, 10 käskyä ja muita moraaliohjeita) arvottomina. Et ole todellisuudessa valmis uskomaan Herraan Jeesukseen, sillä häneen uskominen ei ole vain totena pitämistä vaan se on sitäkin enemmän uskollisuutta häntä kohtaan ja Jumalan tottelemista.

Miksi siis vaadit Herralta todistusta itsestään, vaikka et sittenkään suostuisi häneen uskomaan, jos hän todistaisi ylösnousemuksestaan sinulle? Kuinka voisit uskoa koskaan mitään muuta kuin sen, mitä olet päättänyt uskoa ja totena pitää? Niin, koska et voi todistaa sitä, että Jumalaa ei ole olemassa, olet päättänyt vain uskoa siihen riippumatta siitä, mitä todisteita sinulle Jumalan olemassaolosta esitetään. Ja koska luomiselle ei ole esitetty mitään vaihtoehtoista teoriaa, niin pidät kiinni uskostasi evoluutioteoriaan, vaikka se on osoitettu sinulle virheelliseksi ja epätieteelliseksi mielikuvituksen tuotteeksi. Mutta koska olet sulkenut itsesi totuuden näkemisen ulkopuolelle ja olet fanaattinen uskossasi, niin sinua ei liikuta vähääkään, mikä on oikeasti totuus ja mitä todisteita siitä sinulle esitetään.

Pääasia on se, että saat olla oman itsesi herra ja jatkaa elämääsi itse haluamallasi tavalla, vaikka se olisi väärin lähimmäisiä kohtaan ja yhteisön parasta ajatellen. Sinun täytyy saada jatkaa elämääsi muista piittaamattomalla tavalla ja sinun pitää olla oikeassa, koska et kestä nöyryytystä, jos sinun havaittaisiin olevan väärässä. Eikö tämä ole totuus sinusta, jos et tunnusta vähäisiäkään virheitäsi ja erehdyksiäsi, vaan jatkat vänkäämistä totuutta vastaan?

Entä jos olet perinyt ”isiltä” tai oppinut uskoontulosi jälkeen ihmisiltä jonkin tietyn opillisen linjauksen, niin oletko valmis tarkistamaan sen paikkansa pitävyyden, kun olet riittävän kypsä sen tekemään? Oletko valmis luopumaan virheellisistä näkemyksistäsi, jos huomaat yhteisösi olevan väärässä? Vai pelkäätkö harhaoppiseksi leimautumista ja yhteisöstä erotetuksi tulemista ja tulevaa tuomiota niin paljon, että et uskalla todella kyseenalaistaa aiempia näkemyksiäsi? Jos pelkäät, niin et voi löytää koskaan totuutta uskoon liittyvistä asioista, koska olet sulkenut itsesi totuuden näkemisen ulkopuolelle, samalla tavalla kuin ateistit tai fanaattiset muslimit tai kuka tahansa, joka ei tahdo totuutta löytää.

Mielen muuttaminen jossakin tärkeässä uskoon liittyvässä kysymyksessä johtaa monien kohdalla nöyryytetyksi tulemiseen ja usein vielä eroon entisestä yhteisöstään. Mielensä muuttaminen syö ihmisen luontaista ylpeyttä ja nöyryyttää meitä. Riippuen siitä, millaisessa yhteisössä olet ollut, sinua joko säälitään tai pilkataan sen vuoksi, että olet hylännyt ystäviesi uskon ja totena pitämät asiat. Jos olet ateisti, niin tiedät ehkä omasta kokemuksestasi sen, miten ateismista Jumalaan uskovaksi kääntynyttä kohdellaan ateistien leirissä. Tai jos olet evoluutioteoriaan uskova, niin tiedät, mitä sen teorian hylkäävästä ihmisestä ajatellaan, etenkin jos olet opiskellut luonnontieteitä tai työskentelet sillä alalla.

Kristinuskossa mielen muuttaminen opillisissa asioissa tai tradition tai rituaalisen tavan hylkääminen ja muuttaminen johtavat melkein väistämättä eroon entisestä yhteisöstä. Se voi johtaa pahimmillaan eroon myös perheestä, ystävistä ja sukulaisista, koko yhteisöstä, jopa kansasta. Jos esimerkiksi muslimi kääntyy kristityksi, erotetaan hänet suvusta ja karkotetaan muslimiyhteisön ulkopuolelle tai tapetaan. Jos mormoni, Jehovan todistaja tai lestadiolainen kääntyy pois ryhmänsä opetuksesta ja traditioista, niin hänet suljetaan yhteisön ulkopuolelle. Sen lisäksi yhteisöstä erotettua uhataan iankaikkisella rangaistuksella, joten ei ole ihme, että niin harvat ihmiset ovat valmiita muuttamaan näkemystään näissä yhteisöissä. Parempi olisi niin tehdä, sillä jos hylkäämme totuuden ja valitsemme valheen, emme voi pelastua. Jeesus ei turhaan sanonut:

”Sen tähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Sillä minä olen tullut ’nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa.’ Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias.” (Matt 10:32-38)

Jos sinun omaisesi tai yhteisösi on sinulle rakkaampi kuin Jeesus Kristus, joka ainoana voi sinut ikuiselta kuolemalta pelastaa, niin sitten voit uskoa mitä tahansa epätosia väitteitä tai valheita, etkä uskalla ottaa vastaan totuutta ja elää sen mukaan: noudattaa totuutta rakkaudessa. Jos et kuitenkaan pelkää vaan olet rohkea ja rakastat totuutta, niin silloin sinä hylkäät epätodet väitteet ja otat vastaan totuuden, niin että saat elää iankaikkisesti Jeesuksen ja pyhien luona ylösnousemuksen jälkeen synnistä ja syntisistä puhdistetun uuden maan päällä. Kumpaa siis tahdot? Päätös on sinun.

Mainokset

Tietoja kristinusko

Uskon Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan ja meidän Herraamme, ja meidän Isäämme Jumalaan, niin kuin Raamatussa on kirjoitettu.
Kategoria(t): Dialogi, Luominen vai evoluutioteoria, Yleistä kristinuskosta. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s