Keskustelutaito

Keskustelu on ajatusten ja mielipiteiden vaihtoa. Keskustelu on parhaimmillaan silloin, kun molemmat tai kaikki keskustelijat kunnioittavat ja kuuntelevat toisiaan, ja vastaavat vuoron perään toisen perusteluihin ja esittävät omia perusteluitaan keskustelun jatkoksi, jos väitellään jostakin asiasta tai vaihdetaan näkemyksiä keskenään.

Keskustelua ei ole se, että lainataan Raamatun jakeita, jotka näyttävät olevan ristiriidassa toisen esittämän näkemyksen kanssa, mutta ei sanota mitään muuta. Keskustelua on se, että perustellaan, miksi toisen esittämä kanta tai Raamatun jae ei todista hänen väitettään tai kokonaisnäkemystään jostakin asiasta oikeaksi (todeksi), ja esitetään lisäksi perusteluja oman näkemyksen tueksi, jos se poikkeaa muiden näkemyksestä.

Rehellinen ja vilpitön kristitty tunnustaa, jos hänen perustelunsa tai jokin Raamatun jae ei ole riittävä todiste hänen näkemyksensä puolesta tai on kokonaan virheellinen. Vilpitön kristitty hylkää virheelliset perustelut ja todistukset, niin että perustaa näkemyksensä jatkossa vain hyviksi havaittuihin todisteisiin ja perusteluihin.

Paikalleen jämähtänyt ja muutokseen haluton ihminen ei välitä siitä, millaisia perusteluja hän esittää lukkoon lyömänsä näkemyksen tueksi. Hän jatkaa selvästi virheellisiksikin osoitettujen tai puutteellisten näkemysten käyttämistä todistuksena omalle kannalleen, jota pitää tietysti ”ainoana oikeana totuutena” ja eri tavalla uskovia ihmisiä harhaoppisina tai varmasti väärässä olevina. Jos nyt olisi niin, että hänen näkemyksensä olisi Jumalan tahdon mukainen (totta), niin tällainen käytös tekee vain hallaa Jumalan sanan opetukselle. Jumala ei tarvitse virheellisiä perusteluja ja todistuksia sanansa opetuksessa.

Jos ajan mittaan paljastuu, että jokin toinen näkemys on johdonmukaisempi kuin aiemmin ”uskomani” näkemys jostakin opillisesta asiasta, niin silloin on mahdollista hylätä virheellisten ja riittämättömien perustelujen lisäksi myös virheellinen opetus. Jos todistusaineisto ei ole riittävä minkään tulkinnan puolesta tai muita vastaan, niin sitten on jätettävä asia avoimeksi, eikä lopullista kantaa tarvitse muodostaa. Näin on tehty mm. Raamatun Isossa Tietosanakirjassa ja Novumissa, ja monissa hyvissä selitysteoksissa tai kommentaareissa.

Ihailen erityisesti edesmennyttä trinitaaria Albert Barnesia ja hänen kommentaariaan Raamatusta (Barnes’ Notes on the Bible). Vaikka olen eriä mieltä hänen kanssaan monissa asioissa, on hän ilmoittanut rehellisesti ja vilpittömästi, jos jokin perustelu hänen kannattamansa näkemyksen puolesta on virheellinen tai puutteellinen. Samalla tavalla tulisi hyvän keskustelijan menetellä, jotta keskustelu olisi yleensä mielekästä. Omaa näkemystään ei tarvitse vielä muuttaa, vaikka tunnustaakin sen virheelliset tai puutteelliset perustelut. Se voi sen sijaan jopa vahvistua, kun perustellaan asioita vain luotettavilla ja hyvillä todisteilla.

Luettavaa

Advertisements

Tietoja kristinusko

Uskon Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan ja meidän Herraamme, ja meidän Isäämme Jumalaan, niin kuin Raamatussa on kirjoitettu.
Kategoria(t): Dialogi, Raamattu, Yleistä kristinuskosta. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s