Väärämielistä uhkailua ja pelottelua

”Sen tähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne.” (Joh 8:24)

Tätä kohtaa ovat sekä unitaarit että trinitaarit käyttäneet pelotteena eri tavalla uskovia vastaan. Jos joku ei uskoisi ”jumaluuteen” samalla tavalla kuin he uskovat, kuolisi hän synneissään. Mutta mitä Jeesus todella tarkoitti näillä sanoillaan?

Jeesus todistaa juutalaisille asiayhteydessä siitä, että [1] hän ei ole syntynyt aviorikoksesta (hänen isänsä on Jumala) ja että [2] hän on se Kristus, josta Mooses ja profeetat ovat ennustaneet. Jos juutalaiset eivät uskoisi hänen sanojaan ja todistustaan, niin he kuolisivat synneissään.

Jeesus ei siis väittänyt sellaista, mitä unitaarit ja trinitaarit väittävät: että jos joku ei ole samaa mieltä Jeesuksen oletetusta pre-eksistenssistä tai jumaluudesta, niin hän kuolee synneissään ja menettää iankaikkisen elämän. Siksipä meilläkään ei ole lupaa tulkita väärin näitä Jeesuksen sanoja irrottamalla ne asiayhteydestään. Jos uskot, että Jeesus on Kristus ja Jumalan poika, niin sinä saat elää iankaikkisesti. Juuri siitä apostolit ja erityisesti Johannes todistivat.

”… nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.” (Joh. 20:31)

Johanneksen ensimmäisen kirjeen neljännestä ja viidennestä luvusta näemme sen, että jos joku tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihassa tulleeksi, on hän Jumalasta, jos vielä rakastaa veljiään. Jos ei rakasta tai jos ei pidä Jeesusta täydellisenä ihmisenä, niin hän ei ole Jumalasta vaan on antikristus ja eksyttäjä. Onko meillä siis lupa tuomita mielissämme ja puheissamme Kristuksen ruumiin ja iankaikkisen elämän ulkopuolelle niitä kristittyjä, jotka tunnustavat Jeesuksen Kristukseksi, lihassa tulleeksi (ihmiseksi), ja uskovat hänen olevan Jumalan poika, meidän ylösnoussut Herramme?

Johannes taisteli doketismiksi nimettyä harhaoppia vastaan, jonka kannattajat pitivät Jeesusta Jumalana tai jumal-olentona, joka oli ihmisen ruumiissa. Jeesus ei ollut heidän mielestään täydellinen ihminen, lihaa ja verta niin kuin me, vaan hän ainoastaan näytti ihmiseltä, mutta oli todellisuudessa Jumala ihmisen ruumiissa tai jumal-olento ihmisen ruumiissa. Tällaista oppia Johannes piti harhaoppina ja painotti, että Jeesus on Jumalan poika ja täydellinen ihminen, lihassa tullut Kristus.

Johannes on taltioinut Jeesuksen sanat ns. ylimmäispapillisessa rukouksessa, joka alkaa näin:

Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: ”Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut; koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut. Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. (Joh 17:1-3)

Jeesus sanoi, että iankaikkinen elämä on Isän Jumalan ja hänen poikansa Jeesuksen Kristuksen tuntemista. Tarkoittiko Jeesus näillä sanoillaan sitä, että kristittyjen tulisi ymmärtää oikealla tavalla jumaluus-oppi, jotta he voisivat elää iankaikkisesti? Vai tarkoittiko hän jotakin muuta? Mikä on tärkeintä Jumalan ja hänen poikansa Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa?

Jumalan ja hänen poikansa Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa on tärkeintä se, että tunnemme Kristuksen mielenlaadun ja hänen käskynsä, jotka ovat annetut meille elämän ohjeeksi Jumalan kirjoitetussa sanassa, Raamatussa. Jos elämme Jumalan tahdon mukaan ja rakastamme Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseämme, niin me elämme iankaikkisesti, kun olemme ensin saaneet syntimme anteeksi uskomalla Jumalan poikaan Jeesukseen Kristukseen ja sanaan rististä, syntien sovituksesta Kristuksen ruumiin ja veren uhrin kautta, ja uskomalla Jeesuksen ylösnousemukseen kuolleista.

Iankaikkisen elämän saamisessa ei ole tärkeintä se, millä tavalla me ymmärrämme Jumalan olemusta (hypostasis) tai muita jumaluus-opillisia asioita. Tärkeintä on noudattaa Jumalan käskyjä ja Jeesuksen sanoja ja elää niiden mukaan: elää ne todeksi. Jumaluus-opilliset asiat ovat toisarvoisia eivätkä vaikuta suoraan sielujemme pelastukseen, kun vain pidämme totena nämä välttämättömät:

Jeesus on se kristus, josta Mooses ja profeetat ovat ennustaneet. Jeesus syntyi Marian ja Joosefin pojaksi, eli synnittömän elämän, kärsi ja kuoli Golgatan ristillä, Jumala herätti hänet ylös kuolleista kolmantena päivänä, hän ilmestyi 40 päivän ajan Jumalan edeltä valitsemille todistajille, hänet otettiin ylös taivaaseen opetuslasten katsellessa ja hän katosi pilven taakse, Jumala on korottanut hänet kaikkien luotujen yläpuolelle herraksi ja kuninkaaksi, hän on tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, kaikki alistetaan hänen valtaansa ja jokaisen kielen pitää tunnustaman isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus kristus on herra.

Tämän yli meneviä tunnustuksia Jeesuksesta ei ole meiltä Raamatussa edellytetty eikä vaadittu pitämään totena, jotta voisimme pelastua. Sekä unitaarien että trinitaarien joukossa on varmastikin niitä, jotka ovat nukkuneet pois ja saavat elää iankaikkisesti. Molempien joukossa on myös niitä, jotka eivät saa olla Jumalan valtakunnan perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa, mutta syy siihen ei ole jumaluus-opillinen erehtyminen vaan Jumalan tahdon vastainen elämä; mm. se, miten he ovat kohdelleet muita ihmisiä ja kanssaveljiään, jotka tunnustavat Jeesuksen Kristukseksi ja todistavat elämällään ja suullaan hänet Herraksi ihmisten edessä.

Sekä unitaarit että trinitaarit uhkailevat ja pelottelevat eri tavalla uskovia väärämielisellä tavalla (jos he eivät tiedä, mitä tekevät, niin älköön sitä luettako heille synniksi). Jumala ei vaadi lapsiltaan kasvamista tiedossa ja ymmärryksessä jonkin opin kannattajaksi ja muiden oppien tuomitsijaksi, jotta he voisivat pelastua. Jumalalle riittää edellä mainitut perusasiat, jotka erottavat kristityt esimerkiksi juutalaisista ja muslimeista. Juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi ja Jumalan pojaksi; muslimit kieltävät heidän tavoin syntien sovituksen Kristuksen ruumiin ja veren uhrin kautta sekä vanhurskautumisen hänen ylösnousemuksensa kautta.

Toinen Jeesus

Paavali oli huolissaan korinttolaisista uskovista. Heidän keskuuteensa oli tullut ”suuria apostoleja”, jotka olivat saarnanneet toista Jeesusta ja tarjonneet toista henkeä Kristuksen morsiamelle, Jeesuksen seuraajille, tai niin on yleisesti uskottu tapahtuneen tämän kohdan perusteella. (2Kor 11) Paavali kirjoitti:

”Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte.” (2Kor 11:4)

Mikä oli tämä ”toinen Jeesus” ja ”toinen henki”? Olipa se mikä tahansa tai kuka tahansa, niin meidän ei ole lupa korottaa Nasaretilaista Jeesusta kristusta tai ketään muutakaan isän rinnalle hänen vertaisekseen Jumalaksi, jota palvotaan luojana ja kaikkivaltiaana Jumalana, eikä anneta isälle kunniaa siitä, että hän on pelastanut poikansa kuolemasta herättämällä hänet ylös kuolleista ja on luonut yksin kaiken sen, mitä on olemassa.

Antikristus ja laittomuuden ihminen toimii siten, että vaatii osakseen Jumalan asemaa ja palvontaa, mutta Nasaretilainen Jeesus kristus ei toimi sillä tavalla. (2Tess 2; Jes 14:1-27; Hes 28:1-19)

Luettavaa

  • Kirjoituksia Jumalasta ja hänen pojastaan Jeesuksesta
  • Mainokset

    Tietoja kristinusko

    Uskon Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan ja meidän Herraamme, ja meidän Isäämme Jumalaan, niin kuin Raamatussa on kirjoitettu.
    Kategoria(t): Jumala. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

    Vastaa

    Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

    WordPress.com-logo

    Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

    Twitter-kuva

    Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

    Facebook-kuva

    Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

    Google+ photo

    Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

    Muodostetaan yhteyttä palveluun %s